Правове виховання


Пов’язане зображення
Перегляд ілюстрацій " Права дитини"

Конспект заняття на тему: " Ким я буду в майбутньому"

Конспект заняття на тему: "Права та обов'язки дітей"

Тема: Мама – сонечко в сім’ї, ми промінчики її.
Програмовий зміст: формувати уявлення дітей про взаємну турботу та любов у сім'ї. Вчити висловлювати почуття любові до мами та інших членів родини, лагідно до них звертатися, виховувати бажання допомагати, шанобливе ставлення до близьких людей. Спонукати висловлювати вдячність до мами, формувати базові моральні якості особистості.
Хід заняття
1.Ігровий момент
Плаче Зайчик гіркими сльозами,
Примовляє: «Хочу я до мами!».
Ти не плач, Зайчик, пограйся з нами,
 І не зчуєшся, як прийде мама.  (завітав Зайчик в гості)
–Як тебе звати, Зайченя? Сідай, Зайчику, на стілець, пограйся з нами! Мама твоя, мабуть, пішла шукати їжу для сім'ї –  смачні корінці, пагінці, а він залишився сам, тому злякався і плаче. Давайте, діти, поки повернеться мама Зайчиха, розважимо маленьке зайченя, розкажемо йому про своїх мам, пограємося з ним! Розглядають з дітьми стенд з фотографіями своїх родин, розповідають про своїх рідних.
2.Гра «У нас така сім'я»
А у нас, а у нас велика сім'я.
і у ній, і у ній не один лише я.
Є у нас синочки    (хлопчики плещуть у долоні).
Є у нас і дочки    (плещуть у долоні дівчатка).
3.Пальчикова гра.
Пальчикова вправа «Моя сім'я»
Оцей пальчик наш дідусь,
А оцей - бабуся.
Оцей пальчик наш татусь,
А оцей - матуся.
А малюк, звичайно, - я!
Ось і вся моя сім'я!
4.Читання віршика про маму.
Як сонечко зігріває нас усіх своїми лагідними промінчиками, так і мама кожному у сім'ї дарує своє тепло, ніжність, ласку і турботу.
Мама - сонечко в сім'ї,
Ми - промінчики її.
Якщо сонечко в оселі -
То промінчики веселі.
5.Казка «Добре з мамою»
Одного дня на бабусиному подвір'ї гордо походжала мама-квочка, а довкола весело метушилися маленькі курчатка. Ось мама-квочка заквоктала, зібрала всіх своїх діток і повела до годівниці. Наївшись там  смачного пшона, курчата задрімали. Аж раптом маленьке пустотливе курчатко, скориставшись тим, що маму зморив післяобідній сон, стрибнуло у густу високу траву, пролізло крізь бур'яни і опинилося на грядці. Знайшло там черв'ячка, поласувало ним. А що ж далі? Що робити? Куди йти? Раптом з густого бур'яну вийшов великий сірий кіт... Котик і не думав полювати на курча - він був ситий. Проте маленьке кур­чатко дуже злякалося і чимдуж побігло до мами-квочки, яка вже схвильовано шукала свого синочка.
          "Ось де ти, мандрівнику! Я так хвилювалася! Я ж скільки разів говорила: не можна відходити далеко від мами. Так багато небезпеки навколо! Котик може вхопити тебе гострими кігтями або попадешся на сніданок хижому птаху", — квоктала квочка. Потім вона стала повчати всіх своїх курчат: "Поки ви ще маленькі, ніколи не відходьте далеко від мене. Я можу захистити вас від небезпеки, заховати від дощу, вітру, ворога. Зі мною вам завжди буде тепло і затишно".А маленьке пустотливе курчатко розповіло братикам і сестричкам про свою пригоду і сказало: "Слухайтесь маму, вона навчає нас тільки добра. Я от не послухався і ледь не потрапив у котячі лапи". Всі курчатка-зрозуміли, що маму потрібно слухатися завжди. Бо вона найбільш за всіх любить своїх діток.
6.Бесіда за змістом казки.
– Чого навчає діток мама? Чи є серед діточок нашої групи такі ж неслухняні, як маленьке курчатко?Які найкращі слова можна сказати про маму? За що ви любите маму?
7.Фізкультхвилинка «Мамині помічники»
Діти разом збирають фрукти, розміщені по усій груповій кімнаті,  групуючи  по різних кошиках за видом (кольором).
– А хто ще в сім'ї допомагає мамі? Правильно, тато. У нього, як і в матусі, добрі, працьовиті руки.
Татові руки до роботи охочі -
Можуть полагодить все, що захочеш.
Татові руки - щедрі, робочі,
Втоми не знають зранку до ночі.
Пропоную дітям допомогти Вуханчику шукати його маму, а для цього пограти у гру.
8.Дидактична гра "Чия мама?"
Діти добирають до зображень дорослих тварин картки із зображеннями їхніх дитинчат.
Ми (звергаючись до зайченяти)
Час мине, і в небі блисне золоте проміння.
Мама люба, мама мила стисне у обіймах.
Всюди скажуть вам так само і дорослі, й діти:
Якщо з нами наша мама - гарно в світі жити!

Чути стуку двері. З'являється Зайчиха. Вона дякує малятам за те, що гралися з її синочком, розважали і навчали його. Зайчиха питає у дітей, що їм сподобалося на занятті, а за те, що подбали про Вуханчика - дарує гостинці.

Дидактичні ігри з правового виховання
Дошкільнята краще засвоюють нову інформацію в ігровій формі, тому наступні ігри неодмінно стануть у нагоді під час виховного процесу.
   1. Гра «Як тебе звати?».
Мета: Усвідомлення дітьми того, що кожна людина має ім'я та по батькові.
Правила гри:
Малята стають колом, кожен передає «сердечко» і називає того, хто стоїть поруч, пестливим іменем. Останнім у колі опиняється вихователь. Вихователь привертає увагу дітей до того, що його ім'я прозвучало разом із по батькові. Пояснює , що дорослих називають на ім'я та по батькові на роботі, а на ім'я - лише близькі люди.
А як вас називатимуть, коли ви станете дорослими?
Вихователь передає сердечко і кожен називає себе на ім'я та по батькові.

   2. Гра «Мій день народження».
Мета: Усвідомлення дітьми того, що діти однієї вікової групи мають різні дати народження.
Правила гри:
Вихователь пояснює призначення круга поділеного на чотири сектори: зима, весна, літо, осінь. Пропонує дітям розмістити свої фотографії в секторах за датою народження  та поділитися на чотири команди.
Завдання:
Придумати, якими плодами (овочами, фруктами, ягодами) іменинники частуватимуть своїх гостей. Діти колективно вибирають і викладають плоскі зображення на круг, що символізує тацю.

   3. Гра «Я і моя родина»
Мета: Усвідомлення взаємопов'язаності людей у родині, свого місця у сім'ї відносно старших і молодших.
Словник: сім'я, тато, мама, брат, сестра, бабуся, дідусь, син, дочка, онук, онучка.
Правила гри:
Вихователь підводить дітей до висновку, що у кожного з них є родина. Пояснює, що родини бувають різні за складом, кількістю дітей і дорослих. Вправляти малят в називанні себе онуком, братом, сином, або онукою, сестрою, дочкою.
Завдання:
1. Малюк вибирає матрицю, яка на його думку відповідає складу його сім'ї.
2. Навпроти зображення дитини ставить літеру «Я» і далі пояснює: «для мами я дочка, для бабусі я - онука, для брата я - сестра».
3. Складання розповіді про свою родину (прізвище, ім'я по-батькові членів сім'ї, рід занять, як відпочивають удома).

   4. Гра: «І це чудово!»
Мета: Усвідомлення відповідальності перед своїми близькими, осмислення дієвого піклування.
Правила гри:
Малята стають колом. Вихователь дає зразок мовлення: «Мене звати Віра Іванівна. Я люблю частувати свою родину смачними пирогами». Діти роблять жест схвалення (великий палець відігнуто і піднято вгору, інші стиснуті в кулак) і хором промовляють: «І це чудово». Кожен малюк неодмінно повідомляє щось пов'язане з його піклуванням про свою сім'ю і отримує схвалення дітей.

   5. Гра «Сонечко веселе - сонечко сумне»
Мета: Усвідомлення дітьми того, що кожна людина має права і їх не можна порушувати.
Правила гри:
Гра використовується як частина заняття під час ознайомлення з правами дитини, їх закріплення.
Вихователь пропонує дітям пригадати, які права були порушені в казках: Г.АНДЕРСЕНА «Гидке каченя»; Ш.ПЕРО «Червона Шапочка»; Українська народна казка «Коза - дереза».
Вихователь пропонує дітям викладати промінці до веселого або сумного сонечка, відповідно моральної ситуації в казці:
До якого сонечка ми звертаємось?

                                  
Правове виховання дошкільника починається з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки поважає самого себе і свої права людина здатна по-справжньому поважати інших людей та їх права.
Тому в дошкільному закладі і сім'ї необхідно створити атмосферу визнання індивідуальності дитини, поваги його особистості, а самій дитині надати можливість реалізовувати свої людські права Він повинен володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, вміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині громадянські якості, як активність, самостійність, рішучість, відповідальність. 
Виховання в дусі прав людини спрямоване на формування у дитини почуття справедливості, загальної рівності прав і можливостей. Тому неприпустимі несправедливість, заходи впливу, принижаючі людську гідність дітей, порушують їх право бути коханими, рівними серед інших. 
Правова освіта дошкільнят передбачає ознайомлення юних громадян з конкретними і зрозумілими їм правами. 
Дітям доступні такі чотири групи прав: 
1. Права на гідне існування, виживання, що включає право на життя і здоров'я, житло, їжу, ім'я, родину, турботу батьків, громадянство.
2. Права на розвиток, освіту, відпочинок і дозвілля.
3. Права на захист від приниження, насильства та експлуатації, а також особливі права дітей-інвалідів та сиріт.
4. Права на свободу слова, думки та діяльності. 
Знайомство дітей з їхніми правами доцільно здійснювати в двох напрямах: "Я мої права", "Я і права інших людей". Це сприяє розумінню таких простих і водночас складних істин, як: "Мої права - це мої можливості, мої свободи", "Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини". 
Правове виховання та навчання дитини гармонійно поєднується з його громадянським, моральним, трудовим і валеологічним вихованням, а також тісно взаємопов'язано з основними розділами базисної програми "Пралеска". 
Елементарні правові знання включаються до загального і необхідний дітям комплекс знань про життя. Вони є доповненням до знань про навколишній світ, соціальної дійсності. 
Виховання громадянина, що бере активну участь в житті суспільства, передбачає знайомство з правом на освіту, придбання професії за своїм вибором, правом на працю. 
Ознайомлення з правами людини сприяє моральному становленню особистості дитини, формування етичних уявлень, гуманних почуттів і взаємовідносин, допомагає прищепити повагу до себе і іншим людям. Знайомлячись з правами, діти вчаться зважати на думку та інтересами інших людей (право на власну думку), захищати слабких (право на особливий захист), справедливо вирішувати виникаючі суперечки і конфлікти, адекватно оцінювати свої дії і вчинки. 
Збереження і зміцнення здоров'я кожної дитини - одне з найважливіших завдань дошкільного закладу. У процесі ознайомлення з правами діти дізнаються про відповідальність за своє здоров'я, необхідності його берегти і зміцнювати, освоювати способи оздоровлення і безпечної поведінки. 
Необхідно також пам'ятати, що формування почав морально-правової культури у дітей багато в чому залежить від загальної соціально-правової ситуації, рівня правової культури педагогів та батьків, а також ефективності засобів та методів первісної правової освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар